söndag 8 februari 2015

Me Happy!

  
Förra veckan bestod av att kurera. Prioriterade sömn, mat, nyttiga smootisar, vila och alternativ träning. Hade med mig en termos hett vatten med skivad ingefära till jobbet, varje dag. Förkylningen är bättre, MEN, har lyckats fått riktigt ont i tån bredvid stortån, under tån/fotdynan. Har haft känningar sedan nyår, men kört på, i mina icebugs, köpta för typ 4 år sedan...hur tänkte jag. Dom är så jäkla söndertränade och efter att vädret har varit halt och snö har jag sprungit i dem nästan varje dag. Jepp, inte konstigt att jag har fått ont. Plus att Icebugs inte har något direkt anpassning för pronation och mina fotvalv har känts så nedsjunkna.
 
Så förra veckan led jag bigtime. Varje löparsteg kändes för jäkligt rent ut sagt, så deppig OCH stressad över att tiden för att träna till maran, den går. Men i så bestämde jag mig, köpte nya Icebugs och inlägg som får upp fotvalvet, äter inflammatoriska tabletter, smörjer med voltaren, sover med foten i högläge och har kört mera cykel, cross och styrka. OCH igår intervaller på löparbandet och idag - så kunde jag få ihop hela 21k, me underbart happy! Fick känningar runt 13k men körde på, i lugnt tempo och det gav med sig.
 
Nästa vecka fortsätter jag kurera och träna mer alternativ träning. Hoppas jag kan få ihop ett långpass och ett intervallpass löpning, får nöja mig med det..:)

måndag 26 januari 2015

Hängig.


De senaste dagarna har det inte blivit så mycket träning pga sjukdomskänsla. Blåsa i munnen, feberkänsla, ont i huvudet och en sån trötthet! Idag vilar jag helt. Efter en dag på jobbet kurerar jag med bananpannkaka, frukt, nässelte, blutsaft, d-vitamin och viktigast av allt, en semla! 

Känns som att jag gått med något i kroppen de senaste två veckorna - så hängig! Så nu ska jag försöka bli bättre så att jag kan träna ännu bättre för att bli ännu bättre ;). 

söndag 11 januari 2015

Grispass.

 
Satans sicken otur jag hade igår då. Efter lång sovmorgon gav jag mig ut för helgens långpanna. Hade siktet på 25k. Hann springa 6k när snöstormen slog till. Fytusan vad tungt det var och det var så ont med snö piskades mot ansiktet, kunde verkligen inte tänka att springa med vädret - jag ville bara hem. Stod ut i 18k. Har aldrig varit så glad att komma hem. Det var ett riktigt grispass.
 
Bättre tur hade jag idag - inomhusträning. Valde springa tusingar på löparbandet istället. En minuts vila. Det var såå jobbigt men inser att jag behöver ett sånt här grispass i veckan iaf. Så länge underlaget ser ut så här blir det nog löparbandet och då kan jag ju kombinera med styrka - det blir nog bra!
 
Det blev alltså inget långpass den här veckan, men det kommer ju en ny vecka imorgon!

måndag 5 januari 2015

Kan.inte.sluta.skratta.


Korta intervaller och en massa flow.

 
Hur tungt var det inte att gå upp för att jobba några timmar idag. Hur fasiken ska det gå resten av veckan?? Tur att det är ledigt imorgon, igen.  Jag som sovit 11 timmar per natt och känner mig fortfarande hungrig på sömn, galet! Inser att jag var ganska nergången sömnmässigt när jag gick på julledighet. Om jag ska vara ärlig så har jag inte sovit bra sedan sommarsemestern och då var väl sömnen inte heller så jolly pga värmen...
 
Hursom, efter att jobbat så valde jag att snabbt byta om. Solen sken men ena foten värkte. Valde korta intervaller (80 sek x10 med ca 20 sek vila), för att inte belasta foten med längre distans, men åh vad jag ville springa längre - kroppen och knoppen var med mig, lättlättlätt, men viktigt att lyssna på kroppen.
 
Sedan vidare till gymmet för att riva av ett ryggpass - även där flow med bra muskelkontakt. Avslutade med 20 min på crossen. Väl hemma hoppade jag i jacuzzin, underbart att krypa ner i värmen!
 
Nu sitter jag med ett glas skumpa och väntar på maten, trevlig trettondagsafton på er!


söndag 4 januari 2015

Mot Stockholm Marathon, igen.

 
Årets första riktiga långpass done! 25k i underbart vinterväder. Allt kändes lätt idag, måste ha varit gårdagens middag som stavades god het hummerpasta och budapestbakelse till efterrätt som gjorde susen, massor med energi i kroppen.
 
Nu är målet att springa Stockholm Marathon, igen, haha. Bästa loppet, lite hatkärlek till det loppet tror jag. Målet är att springa under 3.30. Det känns realistiskt, om jag förblir skadefri och har en bra dag förstås.
 
Så nu ska det nötas långpass och intervaller, strukturerat, igen.


fredag 2 januari 2015

Dubbelpass.

 
Tänk vilka kontraster i väder. För några dagar sedan såg det ut såhär på mitt distanspass. På dagens distanspass var det betydligt grönare och varmare. Känslan att springa i vanliga löpardojjor var underbart. Har harvat på i Icebugs när det varit halt och kallt, vilket är kanon, men inget slår löparkänslan med vanliga skor. Tog mig runt på 15.5k, passade på att hämta ut ett paket på vägen hem, synen måste ha varit kul, jag joggandes med ett paket lika stort som överkroppen min, men fasiken så bra att göra ärenden på joggingturen, sparar så mycket tid.
 
Eftermiddagspasset stavades styrka och 15 intensiva minuter på crossen (hade en 20-årig brud bredvid mig som körde på belastning 1, herregud lilla flicka, tänkte jag, det där skadar bara dina knän, tog i extra mycket, alltid kul att känna sig starkare än en 20-åring ;)).
 
Jag har tränat och sovit bra sedan 23 december och det börjar ge resultat, den där stresskroppen, främst magen, börjar försvinna och kroppen känns något tajtare och januari har bara börjat, det här året ska jag vara i toppform - försöka undvika en sån där stresskropp.

torsdag 1 januari 2015

Vila på årets första dag.

 
2015 1:a dag har spenderats enligt tradition: sovmorgon, gofrulle, hemmaplock, långpromenad, tv och snabbmat. Ingen träning, unnar mig alltid vila på nyårsdagen. Nyårsafton var så bra men lite för mycket skumpa för mig, som det ska vara då! Men, imorgon då ska det tränas! Dubbelpass ska avverkas, laddad till tusen!!